Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

 Mijn laatste blogs:

20-10-2024: De Oktobermeeting

14-07-2024: De best getrainde Salesmanager aller tijden

23-06-2024: Pas op voor de vlaggenmast

12-01-2024: Mijn zoon is geen Neymar

14-08-2023: Schat, heb jij nog agendapunten?

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Shut up, haal adem en gun mij dat ook!

“Houd je kop toch eens even. Ik ben je allang kwijt man, ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Je hebt me helemaal murw geluld”

Ik zei het niet, maar dacht het wel. Gek werd ik van hem.

Afgelopen weekend was hij er weer, de praatgrage vriend van mijn nichtje. Ik was er al bang voor. Met veel armgebaren ging hij binnen een minuut van start. Hij "lulde" maar door...over...alles.

Ik was de draad al na 30 seconden kwijt. Precies op het moment dat hij voor de 3e keer de woorden "en toen" gebruikte.

Kennen jullie ze ook, mensen die beginnen te praten en halverwege het eerste verhaal alweer een nieuw verhaal zijn begonnen? En als je dan zelf iets wilt vertellen, je na regel drie al in de rede vallen om aan een eigen verhaal te beginnen.

Een oom, een tante, dat oude dametje in de supermarkt, die éne collega of je baas?. Blijven praten, happend naar adem. Of ben je er misschien zelf één?

Probleem?

Zo'n groot probleem is dat niet. De één praat immers meer dan de ander. Maar toch, als zo’n verhaal maar blijft duren en we er niet meer tussen kunnen komen, raken we geïrriteerd. Ik wel in ieder geval. Ik verlies de aandacht. Ik knik en “hum” beleefd op de momenten dat ik denk dat het past. Op de gok... "ja, nee, oh, echt..."

En ach, als je een keer verkeerd gokt, merken ze dat meestal niet eens. In de tussentij zijn onze gedachten heel ergens anders. Bij de Netflix serie, die we vanavond gaan kijken, het werk van maandag of iets heel anders. Of je zoekt driftig naar redenen om te ontsnappen. "Ik ga even een plas plegen"

Kracht van de stilte

Er is stilte nodig om de aandacht te houden. Stilte maakt de woorden die je gebruikt extra belangrijk. In de stilte hangt spanning…wat gaat er komen? Wat gaat er gebeuren? Dat noem ik de Netflix-stilte.

Er is nog een andere stilte. De stilte tijdens een presentatie, waarin je het publiek de ruimte geeft na te denken, een beeld te vormen, zich te verplaatsen in een vergelijkbare situatie. De ruimte om een eigen verhaal te vormen.

Bij het ratelende vriendje van mijn nichtje gaat het daar mis. Hij praatte aan één stuk door, waardoor ik geen enkel moment de ruimte kreeg een eigen verhaal te vormen. Geen moment kreeg ik ruimte te verplaatsen in de situatie. Het tegenovergestelde gebeurde: ik verloor mijn aandacht en raakte zwaar geirriteerd.

Stiltes worden chronisch onderschat. En dat terwijl ze zó belangrijk zijn om de aandacht te houden, zelf na te laten denken, contact te maken.

Alle succesvolle sprekers hanteren ze, stiltes. Hoe snel en veel ze ook praten. Met regelmaat laten ze stiltes vallen. Niet omdat ze niet meer weten waar ze zijn gebleven. Omdat ze jou de ruimte willen geven om mee te doen.

Storytelling (en Business)

Zo werkt het ook bij Storytelling. Verhalen zijn geschikt om te zorgen voor contact en herkenning tussen de spreker en het publiek. Of dat nu bij een klant is, intern of op die ene verjaardag. Een goed verteld verhaal geeft ruimte om mee te denken, mee te praten en mee te doen.

Vertellen, vertellen, even wachten, vertellen, vertellen, even wachten…

De kracht van de stilte is groter dan je denkt en…onweerstaanbaar!

Ratelslangen

Gun je de “ratelslangen” in jouw netwerk ook meer "kracht van de stilte." Deel deze blog dan vooral!

Wil jij weten hoe je de "Kracht van de Stilte" effectief toepast? Kijk eens naar de geplande workshops of neem eens contact met me op. Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.

Nu eens proberen het "vriendje van mijn nichtje" zo ver te krijgen ;-)

Overige blogposts:

20-10-2024De Oktobermeeting!
14-07-2024De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
23-06-2024Pas op voor de vlaggenmast...
12-01-2024Mijn zoon is geen Neymar!
14-08-2023Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
22-01-2023Oorlogsverhalen als Onboarding
26-04-2022De hoofdrol gaat naar...?
05-06-2021Succesverhalen als salestool
03-01-2021Have you ever been....mesmerized?
14-11-2020Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
28-09-2020Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Carline Tas

Kwartiermaker / Indigo

Denken in mogelijkheden, practise what you preach en vol enthousiasmerende energie heb ik jou leren kennen!

Door je flexibiliteit hebben we een mooie workshop kunnen vormgeven waar ik de volgende dag direct mee aan de slag kon.

Je denkt opbouwend kritisch mee, wat maakt dat ik ook echt het gevoel had dat mijn verhaal en presentatie verbeterde. Een aanrader voor anderen!

Ik heb direct mijn verhaal in de praktijk gebracht in een kennismakingsgesprek, dat was leuk om te doen! Niet presenteren, maar vertellen, dat neem ik mee als kracht.

Oscar van Klaveren

Projectmanager / Mennens

Van Harry een gave ééndaagse, training "Storytelling - Next Level" mogen krijgen. Harry is in staat om, met duidelijke voorbeelden en inzichten, handvatten, tips en tricks te geven om met impact memorabele presentaties te geven.

Vooral ook het ‘praktijk’ moment, waarin je zelf op het podium staat en je eigen verhaal probeert over te brengen op de andere aanwezigen. Doodeng om te doen maar o zo leerzaam door de feedback die je daarop krijgt van Harry en de anderen. Mooi ook om de dag erna op de Smart Vision Experience dag bij STC in alle keynotes, pitches en workshops de effecten van deze training terug te zien.

Eén dag is eigenlijk veel te kort. We hebben voor mijn gevoel nog maar net kunnen krabbelen aan de oppervlakte van dit fenomeen. Maar wat een rendement voor mij persoonlijk heb ik kunnen halen uit die ene dag. Ik heb enorm veel geleerd en het geleerde daadwerkelijk toe kunnen passen in mijn dagelijkse praktijk. Gezien de mogelijkheden van Storytelling ben ik serieus aan het nadenken over een vervolg op deze dag.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden