
blog
You've got mail...
Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.
Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...
Mijn laatste blogs:
14-07-2024: De best getrainde Salesmanager aller tijden
23-06-2024: Pas op voor de vlaggenmast
12-01-2024: Mijn zoon is geen Neymar
14-08-2023: Schat, heb jij nog agendapunten?
Abonneer je op deze blog



Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
“Houd je kop toch eens even. Ik ben je allang kwijt man, ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Je hebt me helemaal murw geluld”
Ik zei het niet, maar dacht het wel. Gek werd ik van hem.
Afgelopen weekend was hij er weer, de praatgrage vriend van mijn nichtje. Ik was er al bang voor. Met veel armgebaren ging hij binnen een minuut van start. Hij "lulde" maar door...over...alles.
Ik was de draad al na 30 seconden kwijt. Precies op het moment dat hij voor de 3e keer de woorden "en toen" gebruikte.
Kennen jullie ze ook, mensen die beginnen te praten en halverwege het eerste verhaal alweer een nieuw verhaal zijn begonnen? En als je dan zelf iets wilt vertellen, je na regel drie al in de rede vallen om aan een eigen verhaal te beginnen.
Een oom, een tante, dat oude dametje in de supermarkt, die éne collega of je baas?. Blijven praten, happend naar adem. Of ben je er misschien zelf één?
Probleem?
Zo'n groot probleem is dat niet. De één praat immers meer dan de ander. Maar toch, als zo’n verhaal maar blijft duren en we er niet meer tussen kunnen komen, raken we geïrriteerd. Ik wel in ieder geval. Ik verlies de aandacht. Ik knik en “hum” beleefd op de momenten dat ik denk dat het past. Op de gok... "ja, nee, oh, echt..."
En ach, als je een keer verkeerd gokt, merken ze dat meestal niet eens. In de tussentij zijn onze gedachten heel ergens anders. Bij de Netflix serie, die we vanavond gaan kijken, het werk van maandag of iets heel anders. Of je zoekt driftig naar redenen om te ontsnappen. "Ik ga even een plas plegen"
Kracht van de stilte
Er is stilte nodig om de aandacht te houden. Stilte maakt de woorden die je gebruikt extra belangrijk. In de stilte hangt spanning…wat gaat er komen? Wat gaat er gebeuren? Dat noem ik de Netflix-stilte.
Er is nog een andere stilte. De stilte tijdens een presentatie, waarin je het publiek de ruimte geeft na te denken, een beeld te vormen, zich te verplaatsen in een vergelijkbare situatie. De ruimte om een eigen verhaal te vormen.
Bij het ratelende vriendje van mijn nichtje gaat het daar mis. Hij praatte aan één stuk door, waardoor ik geen enkel moment de ruimte kreeg een eigen verhaal te vormen. Geen moment kreeg ik ruimte te verplaatsen in de situatie. Het tegenovergestelde gebeurde: ik verloor mijn aandacht en raakte zwaar geirriteerd.
Stiltes worden chronisch onderschat. En dat terwijl ze zó belangrijk zijn om de aandacht te houden, zelf na te laten denken, contact te maken.
Alle succesvolle sprekers hanteren ze, stiltes. Hoe snel en veel ze ook praten. Met regelmaat laten ze stiltes vallen. Niet omdat ze niet meer weten waar ze zijn gebleven. Omdat ze jou de ruimte willen geven om mee te doen.
Storytelling (en Business)
Zo werkt het ook bij Storytelling. Verhalen zijn geschikt om te zorgen voor contact en herkenning tussen de spreker en het publiek. Of dat nu bij een klant is, intern of op die ene verjaardag. Een goed verteld verhaal geeft ruimte om mee te denken, mee te praten en mee te doen.
Vertellen, vertellen, even wachten, vertellen, vertellen, even wachten…
De kracht van de stilte is groter dan je denkt en…onweerstaanbaar!
Ratelslangen
Gun je de “ratelslangen” in jouw netwerk ook meer "kracht van de stilte." Deel deze blog dan vooral!
Wil jij weten hoe je de "Kracht van de Stilte" effectief toepast? Kijk eens naar de geplande workshops of neem eens contact met me op. Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.
Nu eens proberen het "vriendje van mijn nichtje" zo ver te krijgen ;-)
Overige blogposts:
20-10-2024 | De Oktobermeeting! |
14-07-2024 | De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet? |
23-06-2024 | Pas op voor de vlaggenmast... |
12-01-2024 | Mijn zoon is geen Neymar! |
14-08-2023 | Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering? |
22-01-2023 | Oorlogsverhalen als Onboarding |
26-04-2022 | De hoofdrol gaat naar...? |
05-06-2021 | Succesverhalen als salestool |
03-01-2021 | Have you ever been....mesmerized? |
14-11-2020 | Shut up, haal adem en gun mij dat ook! |
28-09-2020 | Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap! |
15-08-2018 | NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0 |
19-06-2018 | Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen |
31-05-2018 | My impossible... |
30-04-2018 | Alle aandacht...in 2 minuten... |
05-04-2018 | Mijn eerste keer was geweldig... |
28-03-2018 | Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch? |
Wat anderen zeggen ...

Carline Tas
Kwartiermaker / Indigo
Denken in mogelijkheden, practise what you preach en vol enthousiasmerende energie heb ik jou leren kennen!
Door je flexibiliteit hebben we een mooie workshop kunnen vormgeven waar ik de volgende dag direct mee aan de slag kon.
Je denkt opbouwend kritisch mee, wat maakt dat ik ook echt het gevoel had dat mijn verhaal en presentatie verbeterde. Een aanrader voor anderen!
Ik heb direct mijn verhaal in de praktijk gebracht in een kennismakingsgesprek, dat was leuk om te doen! Niet presenteren, maar vertellen, dat neem ik mee als kracht.
Oscar van Klaveren
Projectmanager / Mennens
Van Harry een gave ééndaagse, training "Storytelling - Next Level" mogen krijgen. Harry is in staat om, met duidelijke voorbeelden en inzichten, handvatten, tips en tricks te geven om met impact memorabele presentaties te geven.
Vooral ook het ‘praktijk’ moment, waarin je zelf op het podium staat en je eigen verhaal probeert over te brengen op de andere aanwezigen. Doodeng om te doen maar o zo leerzaam door de feedback die je daarop krijgt van Harry en de anderen. Mooi ook om de dag erna op de Smart Vision Experience dag bij STC in alle keynotes, pitches en workshops de effecten van deze training terug te zien.
Eén dag is eigenlijk veel te kort. We hebben voor mijn gevoel nog maar net kunnen krabbelen aan de oppervlakte van dit fenomeen. Maar wat een rendement voor mij persoonlijk heb ik kunnen halen uit die ene dag. Ik heb enorm veel geleerd en het geleerde daadwerkelijk toe kunnen passen in mijn dagelijkse praktijk. Gezien de mogelijkheden van Storytelling ben ik serieus aan het nadenken over een vervolg op deze dag.
Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...
Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’