Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

 Mijn laatste blogs:

20-10-2024: De Oktobermeeting

14-07-2024: De best getrainde Salesmanager aller tijden

23-06-2024: Pas op voor de vlaggenmast

12-01-2024: Mijn zoon is geen Neymar

14-08-2023: Schat, heb jij nog agendapunten?

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Pas op voor de vlaggenmast...

Mijn dochter Nikki was 5 geworden. Tijd om te leren fietsen. Weg met die herriemakende, altijd té scheefstaande, zijwieltjes. Echt fietsen.

Volgens mij is er geen vader of moeder die zin heeft om kilometers met gebogen rug naast een fiets te rennen. Ik ook niet, dus de eerste vraag die ik mezelf stelde; "Waar heb je genoeg ruimte om te leren fietsen zonder dat er van alles kan gebeuren?"

Dat was niet zo moeilijk. Achter ons huis ligt een enorm grasveld. Ruim 30 meter breed en 60 meter lang. Kort gemaaid gras en je kunt er werkelijk alle kanten op. Altijd een zachte landing en er staat niets in de weg. Ok, rechts van het midden stond 1 ding...een vlaggenmast...

Off she goes

De wieltjes haalde ik eraf, mijn dochter klom op de fiets en ik gaf haar nog wat laatste papa-instructies. "Blijven trappen, in de bocht leunen én wat je ook doet...fiets níet tegen de vlaggenmast."

Een klein zetje in de rug en "off she goes" met haar blik, héél goed, gericht op de vlaggenmast. Een paar keer trappen en ze stond weer stil. Steeds opnieuw en elke keer een stukje verder. Dat ging helemaal niet verkeerd.

Hobbels

Iedereen die zijn kinderen heeft leren fietsen weet dat de richting waarin je duwt nooit de richting is waar ze naartoe gaan. Ieder hobbeltje in de weg, hoe klein ook, betekent een nieuwe koers. Een hobbel, een zwaaiend stuur, corrigeren én een nieuwe richting.

Eindelijk. Na een stevige duw, fietste ze. Ze trapte zelf, beide handen aan het stuur én aandacht voor de vlaggenmast. Yes!

En toen was er een hobbel én...nog een hobbel...een zwaaiend stuur én een vlaggenmast die steeds dichterbij kwam. BAM...een frontale botsing.

Ze kon fietsen waar ze wilde. Een lap gras van 180 vierkante meter en mevrouwtje eindigt tegen een vlaggenmast van 20 centimeter breed. Hoe groot is die kans?

Dat mag niet!

Groter dan je denkt weet ik inmiddels. Steven Vannoy deed onderzoek naar het menselijk gedrag op kantoor. In zijn boek "Stamp the elephant in the office" (aanrader!) beschrijft hij 2 interessante conclusies. 

  • Ons brein kan "dat mag niet" onmogelijk negeren
  • We gaan altijd richting ons focuspunt

Als je tegen een kind zegt dat ze dat legoblokje niet in de mond mag steken, weten we allemaal waar het eindigt. 

Bij volwassenen werkt het niet anders. "Niet gelijk omkijken, maar volgens mij heeft die vrouw achter jou..." Hoe lang houd je dat vol? Ik niet lang...ik móet en zál kijken.

Focus

Ik was heel duidelijk. "Wat je ook doet, fiets níet tegen de vlaggenmast." Er gebeurde iets anders. Vanaf dat moment was Nikki's aandacht volledig gericht op maar 1 ding. Welke kant ik haar ook naartoe duwde, haar blik was gericht op de vlaggenmast. Tja, logisch dat ze daar eindigde.

Focus op wat je moet doen en niet op wat je vooral niet moet doen. In het geval van Nikki "fiets lekker rond aan deze kant van het grasveld." Tegen het kind met het legoblokje. "Stop dat blokje maar in de doos."

Business

In business werkt het niet anders. Als je wilt dat de ander iets leert of met succes in actie komt, focus op wat je WEL moet doen in plaats van NIET moet doen. Dan zijn "zetjes in de rug" ineens de moeite waard en ga je de goede kant op.

Hoe doe jij dat?

Communiceer je wat medewerkers niet mogen of moedig je ze aan wat ze wel mogen? Focus je op kwaliteiten van medewerkers of op verbeterpunten? Heb je het over kansen of over risico's? Gaat jouw Sales over het behouden van de klant of "we mogen deze klant echt niet verliezen." 

Ongeacht de situatie. Begin met wat je WEL kan, mag en moet doen. Nooit met NIET!

En die vlaggenmast...ach, die staat daar alleen maar.

Overige blogposts:

20-10-2024De Oktobermeeting!
14-07-2024De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
23-06-2024Pas op voor de vlaggenmast...
12-01-2024Mijn zoon is geen Neymar!
14-08-2023Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
22-01-2023Oorlogsverhalen als Onboarding
26-04-2022De hoofdrol gaat naar...?
05-06-2021Succesverhalen als salestool
03-01-2021Have you ever been....mesmerized?
14-11-2020Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
28-09-2020Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Menne Vliem

Manager Finance / Nijestee

Je hebt van die trainingen waarvan je niet precies weet wat je kunt verwachten...

Soms vallen ze wat tegen, soms voldoet ze aan mijn verwachtingen en slechts een beperkt aantal trainingen / trainers maken echt impact en heb ik het er jaren later nog over.

Deze training storytelling valt voor mij zeker in de laatste categorie.

Vanaf de allereerste minuut had Harry mijn aandacht. Met wat een gemak kan hij input van de deelnemers omzetten naar verschillende type verhalen waarbij hij altijd rekening houdt met het soort (fictieve) publiek.

Harry kan uitmuntend goed en ogenschijnlijk simpel bruggetjes maken tussen privé verhalen en inhoudelijke onderwerpen. Ik vind dat echt fascinerend. Volgens mij heeft hij een onuitputtelijke bron van (koppel) woorden / zinnen waardoor hij op elke situatie adequaat kan reageren.

En dan nog de energie, de humor, de interactie met de deelnemers en het onderlinge vertrouwen dat hij tijdens zijn training weet te brengen / creëren. Echt knap.

Dit is een training met impact die ik iedereen van harte kan aanbevelen.

Monica Kops - Zhang

Business Controller / Nestlé

Door een verhaal te vertellen, zien mensen wie je bent.

Harry, jij inspireerde mij vandaag door wie je bent en hoe je je vak beoefend. Dank voor een geweldige en leerzame dag!

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden