
blog
You've got mail...
Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.
Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...
Mijn laatste blogs:
14-07-2024: De best getrainde Salesmanager aller tijden
23-06-2024: Pas op voor de vlaggenmast
12-01-2024: Mijn zoon is geen Neymar
14-08-2023: Schat, heb jij nog agendapunten?
Abonneer je op deze blog



De Oktobermeeting!
Daar zat ik weer, net als 20 jaar geleden en 19 jaar geleden en 10 jaar geleden en 3 jaar geleden. Op rij 3 in de zaal. Links een buurman en rechts een buurvrouw, het licht gedimd en een groot beamerscherm recht voor mijn neus. Tijd voor de jaarlijkse “save-the-date.” Dé oktobermeeting.
De meeting waarin de voortgang van de resultaten wordt besproken en de eindsprint wordt ingezet richting het einde van het jaar. Lukt dat ook?
Save the Date
Ik was niet de enige die jaarlijks mocht afreizen naar een eenvoudige vergaderruimte op het hoofdkantoor of…prachtige externe locatie. Ergens aan het begin van het laatste kwartaal worden tienduizenden medewerkers bij elkaar geroepen.
Wij hielden er in de agenda al rekening mee en waren nauwelijks verrast als de “wij vragen jullie de agenda leeg te maken voor deze belangrijke bijeenkomst” binnenkwam.
Trots
Het eerste jaar weet ik nog héél goed. Ik was trots! Als beginnend manager mocht ik aanschuiven en het voelde alsof ik de promotie van de eeuw had gemaakt. Alle belangrijke mensen bij elkaar. Mooie pakken, stropdassen, indrukwekkende presentaties en de voltallige directie. En daar mocht ík bij zijn. Ik voelde me héél belangrijk.
Het tweede jaar ook nog, het derde jaar wat minder en de jaren daarna niet meer. Wat bracht het nu helemaal? Echt geprikkeld en geïnspireerd werd ik niet. Het waren vooral veel presentaties, veel getallen en veel grafieken. Stap voor stap werden ze vakkundig doorlopen en altijd met dezelfde strekking.
“We zijn hartstikke goed bezig, maar…”, “We plussen t.o.v. vorig jaar, maar de markt…” “We groeien wel, maar…de groei vlakt af. We moeten...méér!”
Averechts
Daar zijn deze meetings niet voor bedoeld. Het werkte zelfs averechts. De vraag “kan ik op jullie rekenen” werkte niet meer. De afstand tussen veld en directie werd eerder groter dan kleiner. Een “het is ook nooit goed” overheerste. De kreet “sense of urgency” was een containerbegrip geworden.
Vanaf minuut 1 zag ik het om me heen gebeuren. Er werd op telefoons gekeken, mail gecheckt, onderling gefluisterd. Aan alles was te merken dat niet alleen ik, maar ook mijn collegae aftelden naar de afsluitende borrel.
Ieder jaar
Waarom het zo gaat? De baas van de baas die het anders wilde? Aandeelhouders, eigen belang, behoefte aan controle of een “deze meeting doen we toch ieder jaar?” Het magische antwoord weet ik niet. Vaak weet niemand het antwoord. Alleen dat is al boeiend.
Omdraaien
In de meeste gevallen is het een presentatie mét aansluitende borrel. Stel dat het omgedraaid was. Een borrel met daaraan gekoppeld een korte presentatie. Een presentatie zonder ellenlange sheets, maar een korte persoonlijke presentatie van de directeur. Een directeur, die je meeneemt in zijn eigen ervaringen en belevenissen van de afgelopen maanden. Over wat er gebeurt in de boardroom of wat hij heeft meegemaakt bij een klant.
Een directeur die beeld en geluid geeft bij de vraag die hij ons wil stellen. Die niet alleen vertelt hoe dé directeur ernaar kijkt, maar vooral hoe hij het beleeft.
"Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"
Volgens mij is het dan al snel een prima bijeenkomst en is de kans op groei in de maanden daarna heel wat groter. Geïnspireerd, geprikkeld en trots dat je erbij hoort. Misschien voel je in de maanden daarna zelfs de verleiding om jouw succesje, hoe klein ook, te delen met dezelfde directeur.
En dat allemaal door de belangrijkste boodschap te verwoorden in een eenvoudig persoonlijk verhaal. En...héél veel weg te laten. Mailen kan altijd nog...
Leiderschap met een verhaal; Storytelling!
Natuurlijk weet ik dat het niet overal zo gaat. Gelukkig maar! Maar denk jij na het lezen van deze blog "Hé, ik zou mijn meetings en bijeenkomsten ook weleens anders willen doen? Het moment benutten..."
Dat kan! Kijk eens naar de workshop "Leiderschap met een verhaal; Storytelling."
Durven jij en jouw collegae de challenge aan te gaan met de huidige leiderschapsstijl. Tijdens een MT-dag, een seminar of een ander event? Boek dan de presentatie "Ja, het is mijn baas, maar...hij is cool!"
Wil je eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties!
Overige blogposts:
| 20-10-2024 | De Oktobermeeting! |
| 14-07-2024 | De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet? |
| 23-06-2024 | Pas op voor de vlaggenmast... |
| 12-01-2024 | Mijn zoon is geen Neymar! |
| 14-08-2023 | Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering? |
| 22-01-2023 | Oorlogsverhalen als Onboarding |
| 26-04-2022 | De hoofdrol gaat naar...? |
| 05-06-2021 | Succesverhalen als salestool |
| 03-01-2021 | Have you ever been....mesmerized? |
| 14-11-2020 | Shut up, haal adem en gun mij dat ook! |
| 28-09-2020 | Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap! |
| 15-08-2018 | NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0 |
| 19-06-2018 | Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen |
| 31-05-2018 | My impossible... |
| 30-04-2018 | Alle aandacht...in 2 minuten... |
| 05-04-2018 | Mijn eerste keer was geweldig... |
| 28-03-2018 | Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch? |
Wat anderen zeggen ...

Daria Fedko
CEO / WeAR Studio
Harry is a great coach and has amazing skills of teaching. He knows how to find the common language with anyone! We had a workshop of storytelling in public speeches. This lesson was full of great examples, useful materials and practical suggestions.
After a lesson with Harry I won the best pitch award at the Smartvision Experience.
Totally recommend!
Marc Latupeirissa
Management / Sports and Business
De training Storytelling en trainer Harry zijn top!
Waarom een top training? De training heeft mij laten inzien dat storytelling een krachtige methode is om met anderen te communiceren. Ik heb tijdens de training geleerd hoe ik op korte en krachtige wijze, mijn boodschap authentiek kan overbrengen. De trainingsdag vloog voorbij!
Trainer Harry is zelf een absolute expert op het gebied van Storytelling en een goede menselijke trainer/coach. Hij is goed in staat om zijn kennis over te dragen. Daarnaast is hij goed in staat om mij tijdens het oefenen direct bij te sturen of bepaalde relevante zaken in te laten zien.
De training is opgebouwd uit korte ‘blokjes’ waarin afwisselend (niet te veel) theorie wordt behandeld en ik door oefening zelf (en met anderen) aan de slag ga met mijn verhaal.
Tijdens en tussen de ‘blokjes’ liet hij de groep direct voorbeelden horen en ZIEN. Hij haakt daarbij direct aan bij iets wat op dat moment ter sprake komt. Door er direct uitleg bij te geven, geeft hij inzicht in de methode en de toepassing ervan.
Deze constante herhaling en voordoen werkte voor mij. Daarnaast geeft Harry tijdens de oefeningen, daar waar nodig, direct feedback en feedforward.
Een training waarin ik snel en op een voor mij aansprekende wijze heb geleerd hoe ik op krachtige wijze mijn boodschap authentiek kan brengen! Ik denk echt dat dit iets is dat voor mij werkt. Thanks Harry!

Spreker
Trainer
Coach
Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...
Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl
Op de hoogte blijven vanmijn boek ‘Me, myself
and my story?’