Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten.

Ik nodig je van harte uit om je op mijn blog te abonneren. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

Mijn laatste blogs:

22-01-2020: Oorlogsverhalen als Onboarding

14-12-2019: De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?

12-10-2019: Mijn zoon is géén Neymar!

29-08-2019: Dé Oktobermeeting

05-06-2019: Succesverhalen als Salestool

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Oorlogsverhalen als Onboarding

"Het was een drama…en dat vonden zij ook"

Als MT-lid van een mooie organisatie had ik maandelijks het voorrecht aan te mogen schuiven bij de onboarding. In alle hectiek een heerlijk hoogtepunt. Lekker veel energie, interactie én nieuwsgierigheid. Ik keek ernaar uit.

Mijn eerste keer

De eerste keer liep het net even anders. Die eerste keer weet ik nog net iets te goed. Het was een drama....

Op woensdag was het mijn beurt. Zin in! Een dag van tevoren ontving ik de bijbehorende presentatie. Mooi en modern opgemaakt. Alles stond erin. En toch….had ik zo mijn twijfels. 

"De andere MT-leden gebruiken dezelfde presentatie, dus dat werkt prima." "Ok, dan ga ik het ook zo doen..."

Enthousiast stapte ik de zaal binnen. De energie was "sky-high" en interactie was er volop. Het gonsde in de kleine trainingsruimte. Snel maakte ik kennis met veertien "energiebommen."  De energie bleef…precies 6 minuten.

Contentcoma

Na een korte introductie startte ik mijn presentatie. In een stevig tempo had ik het over visie, missie, kernwaarden, en bedrijfsonderdelen. Ook het indrukwekkende organigram met daarop alle belangrijke mensen kwam langs. Namen en functies door horizontale en verticale lijnen met andere functionarissen verbonden. Ik denk niet dat ik ooit vollediger ben geweest.

En toch was het een drama. In een half uur tijd had kreeg ik het voor elkaar om iedereen, inclusief mezelf, in een serieus "contentcoma" te helpen.

Van de veertien "energiebommen" was niets meer over. Die waren na een paar minuten al "uit" gegaan en hingen onderuit in hun stoel. Geen interactie en nul nieuwsgierige vragen. De evaluatie van deze eerste dag…een 6. Het is dat nieuwkomers niet het lef hebben om op de eerste werkdag een onvoldoende te geven aan hun nieuwe baas.

"Ik ben gesloopt. Dit was verschrikkelijk, wat moeten die gasten wel niet denken. Zo doe ik het nooit meer"

Nooit meer

Zo heb ik het ook nooit meer gedaan. Vanaf dat moment vertelde ik vrijuit hoe ik in het vak en bij het bedrijf terecht was gekomen. Waarom we belangrijk werk doen. Waar we binnen het bedrijf druk mee zijn en hoe dat in zijn werk gaat. Waar het mis ging en hoe het goed kwam.

Met collegae, klanten en mezelf als hoofdpersonen. Met beeld en geluid, emotie, hindernissen en prachtige successen. Vanaf dat moment vertelde ik verhalen. En het werkte.

Geen slides en tóch werden de visie en missie gedeeld. Kernwaarden…daar hoefden we het niet over te hebben, die waren er gewoon. De evaluatie vanaf dat moment…dikke negens.

Oorlogsverhalen

Nieuwe medewerkers zitten niet te wachten op abstracte begrippen als visie en missie. Die zijn ze al vergeten voordat ze het kantoor hebben verlaten. De eerste dagen willen ze ervaren, beleven, herkennen en meemaken.

Ze willen de "oorlogsverhalen"  horen van jou en jouw collegae. Hoe het eraan toe gaat in het "échie."  Boeiende verhalen over de wereld waarin zij terecht gaan komen. Dat vinden ze de moeite waard!

Ze zijn op zoek naar bevestiging. Ze willen thuiskomen en zeggen;

"Wat werk ik bij een gave, dynamische club en wat werken er boeiende mensen. Prima keuze, hier voel ik me thuis"

Onboarding

Een succesvolle onboarding staat in het teken van échte verhalen over het bedrijf, over klanten en over elkaar. Verteld door eigen medewerkers. Verhalen die zonder dat je het in de gaten hebt alles zeggen over;

“Dit is waar we voor staan, voor gaan en wat wij voor de ander kunnen betekenen”

Zo vind je niet alleen nieuwe medewerkers, maar enthousiaste ambassadeurs. Ambassadeurs die uitkijken naar het echte werk. Naar de oorlogsverhalen die ze zelf gaan schrijven.

En bij jullie?

Hoe ziet jullie onboarding er in de praktijk uit? Vertel je verhalen of deel je de strategische doelen? Zijn jullie op zoek naar medewerkers of naar ambassadeurs?

Heb je hulp nodig? Wil je weten waarom verhalen werken, hoe het werkt en wat jij er mee kunt? Neem dan gerust contact met me op.

Kijk vooral eens naar  de mogelijke trainingen en presentaties. Een andere vraag? Kom maar op!

Overige blogposts:

22-01-2020Oorlogsverhalen als Onboarding
14-12-2019De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
12-10-2019Mijn zoon is geen Neymar!
29-08-2019De Oktobermeeting!
05-06-2019Succesverhalen als salestool
28-03-2019De hoofdrol gaat naar...?
03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
17-10-2018Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Andreas Bouman

Marketingmanager / Raaak personeel

Harry verzorgt bij Raaak Personeel de 2-daagse training ‘storytelling’ als onderdeel van de ‘Raaak Academy.’ De training is populair en deelnemers komen vol energie terug. Onze consultants leren verhalen vertellen. Daardoor halen ze meer rendement uit hun gesprekken. Ik raad Harry van harte aan. Zijn trainingen leveren concreet resultaat op én hij daagt je op een prettige manier uit.

 

Robin Wanders

Directeur / Appalti

We hebben veel positieve reacties ontvangen op de presentatie van Harry. Zijn presentatie werd aangehaald als boeiend, inspirerend en grensverleggend. Complimenten voor de bevlogen manier waarop je ons hebt meegenomen in "Sales 8.0" én de manier waarop je jouw eigen ervaringen koppelde aan het onderwerp. Bijzondere avond!

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden