Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Eén keer per 4 weken post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, communicatie en storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten.

Ik nodig je van harte uit om je op mijn blog te abonneren. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

Mijn laatste blogs:

03-01-2018: Mesmerized...de saleskracht van een verhaal!

14-11-2018: "Shut up, haal adem en gun mij dat ook!"

17-10-2018: "Schat, heb jij nog agendapunten voor vanavond?"

05-10-2018: Dé Oktobermeeting!

28-09-2018: 4 X "JA" als voorwaarde van Leiderschap

 

 

 

 

 

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Shut up, haal adem en gun mij dat ook!

“Houd je kop toch eens even. Ik ben je allang kwijt man, ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Je hebt me helemaal murw geluld”

Ik zei het niet, maar dacht het wel. Gek werd ik van hem.

Afgelopen weekend was hij er weer, de praatgrage vriend van mijn nichtje. Ik was er al bang voor. Met veel armgebaren ging hij binnen een minuut van start. Hij "lulde" maar door...over...alles.

Ik was de draad al na 30 seconden kwijt. Precies op het moment dat hij voor de 3e keer de woorden "en toen" gebruikte.

Kennen jullie ze ook, mensen die beginnen te praten en halverwege het eerste verhaal alweer een nieuw verhaal zijn begonnen? En als je dan zelf iets wilt vertellen, je na regel drie al in de rede vallen om aan een eigen verhaal te beginnen.

Een oom, een tante, dat oude dametje in de supermarkt, die éne collega of je baas?. Blijven praten, happend naar adem. Of ben je er misschien zelf één?

Probleem?

Zo'n groot probleem is dat niet. De één praat immers meer dan de ander. Maar toch, als zo’n verhaal maar blijft duren en we er niet meer tussen kunnen komen, raken we geïrriteerd. Ik wel in ieder geval. Ik verlies de aandacht. Ik knik en “hum” beleefd op de momenten dat ik denk dat het past. Op de gok... "ja, nee, oh, echt..."

En ach, als je een keer verkeerd gokt, merken ze dat meestal niet eens. In de tussentij zijn onze gedachten heel ergens anders. Bij de Netflix serie, die we vanavond gaan kijken, het werk van maandag of iets heel anders. Of je zoekt driftig naar redenen om te ontsnappen. "Ik ga even een plas plegen"

Kracht van de stilte

Er is stilte nodig om de aandacht te houden. Stilte maakt de woorden die je gebruikt extra belangrijk. In de stilte hangt spanning…wat gaat er komen? Wat gaat er gebeuren? Dat noem ik de Netflix-stilte.

Er is nog een andere stilte. De stilte tijdens een presentatie, waarin je het publiek de ruimte geeft na te denken, een beeld te vormen, zich te verplaatsen in een vergelijkbare situatie. De ruimte om een eigen verhaal te vormen.

Bij het ratelende vriendje van mijn nichtje gaat het daar mis. Hij praatte aan één stuk door, waardoor ik geen enkel moment de ruimte kreeg een eigen verhaal te vormen. Geen moment kreeg ik ruimte te verplaatsen in de situatie. Het tegenovergestelde gebeurde: ik verloor mijn aandacht en raakte zwaar geirriteerd.

Stiltes worden chronisch onderschat. En dat terwijl ze zó belangrijk zijn om de aandacht te houden, zelf na te laten denken, contact te maken.

Alle succesvolle sprekers hanteren ze, stiltes. Hoe snel en veel ze ook praten. Met regelmaat laten ze stiltes vallen. Niet omdat ze niet meer weten waar ze zijn gebleven. Omdat ze jou de ruimte willen geven om mee te doen.

Storytelling (en Business)

Zo werkt het ook bij Storytelling. Verhalen zijn geschikt om te zorgen voor contact en herkenning tussen de spreker en het publiek. Of dat nu bij een klant is, intern of op die ene verjaardag. Een goed verteld verhaal geeft ruimte om mee te denken, mee te praten en mee te doen.

Vertellen, vertellen, even wachten, vertellen, vertellen, even wachten…

De kracht van de stilte is groter dan je denkt en…onweerstaanbaar!

Ratelslangen

Gun je de “ratelslangen” in jouw netwerk ook meer "kracht van de stilte." Deel deze blog dan vooral!

Wil jij weten hoe je de "Kracht van de Stilte" effectief toepast? Kijk eens naar de geplande workshops of neem eens contact met me op. Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.

Nu eens proberen het "vriendje van mijn nichtje" zo ver te krijgen ;-)

Overige blogposts:

03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
17-10-2018Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
05-10-2018De Oktobermeeting!
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
11-07-2018Mijn zoon is geen Neymar!
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
14-05-2018De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Komende workshops ...

26 maart 2019
Presenteren met een verhaal; Storytelling

"Pfff...wat een saaie presentatie...."

Wil je niet dat ze dat over jou zeggen? Wil je de aandacht vasthouden, jouw boodschap overbrengen? Je medewerkers, collegae en klanten in actie krijgen? 

Mooi! Dat is wat je leert in deze workshop!

Lees meer

4 april 2019
Pitchen met een verhaal; Storytelling

"Is mijn tijd al voorbij? Spreekt het niet aan?"

Met een klassieke pitch kom je er vaak niet. Er is meer nodig om te overtuigen.

In deze workshop leer je pitchen met een verhaal. Dat werkt wel!

 

Lees meer

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden