Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

 Mijn laatste blogs:

20-10-2024: De Oktobermeeting

14-07-2024: De best getrainde Salesmanager aller tijden

23-06-2024: Pas op voor de vlaggenmast

12-01-2024: Mijn zoon is geen Neymar

14-08-2023: Schat, heb jij nog agendapunten?

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Shut up, haal adem en gun mij dat ook!

“Houd je kop toch eens even. Ik ben je allang kwijt man, ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Je hebt me helemaal murw geluld”

Ik zei het niet, maar dacht het wel. Gek werd ik van hem.

Afgelopen weekend was hij er weer, de praatgrage vriend van mijn nichtje. Ik was er al bang voor. Met veel armgebaren ging hij binnen een minuut van start. Hij "lulde" maar door...over...alles.

Ik was de draad al na 30 seconden kwijt. Precies op het moment dat hij voor de 3e keer de woorden "en toen" gebruikte.

Kennen jullie ze ook, mensen die beginnen te praten en halverwege het eerste verhaal alweer een nieuw verhaal zijn begonnen? En als je dan zelf iets wilt vertellen, je na regel drie al in de rede vallen om aan een eigen verhaal te beginnen.

Een oom, een tante, dat oude dametje in de supermarkt, die éne collega of je baas?. Blijven praten, happend naar adem. Of ben je er misschien zelf één?

Probleem?

Zo'n groot probleem is dat niet. De één praat immers meer dan de ander. Maar toch, als zo’n verhaal maar blijft duren en we er niet meer tussen kunnen komen, raken we geïrriteerd. Ik wel in ieder geval. Ik verlies de aandacht. Ik knik en “hum” beleefd op de momenten dat ik denk dat het past. Op de gok... "ja, nee, oh, echt..."

En ach, als je een keer verkeerd gokt, merken ze dat meestal niet eens. In de tussentij zijn onze gedachten heel ergens anders. Bij de Netflix serie, die we vanavond gaan kijken, het werk van maandag of iets heel anders. Of je zoekt driftig naar redenen om te ontsnappen. "Ik ga even een plas plegen"

Kracht van de stilte

Er is stilte nodig om de aandacht te houden. Stilte maakt de woorden die je gebruikt extra belangrijk. In de stilte hangt spanning…wat gaat er komen? Wat gaat er gebeuren? Dat noem ik de Netflix-stilte.

Er is nog een andere stilte. De stilte tijdens een presentatie, waarin je het publiek de ruimte geeft na te denken, een beeld te vormen, zich te verplaatsen in een vergelijkbare situatie. De ruimte om een eigen verhaal te vormen.

Bij het ratelende vriendje van mijn nichtje gaat het daar mis. Hij praatte aan één stuk door, waardoor ik geen enkel moment de ruimte kreeg een eigen verhaal te vormen. Geen moment kreeg ik ruimte te verplaatsen in de situatie. Het tegenovergestelde gebeurde: ik verloor mijn aandacht en raakte zwaar geirriteerd.

Stiltes worden chronisch onderschat. En dat terwijl ze zó belangrijk zijn om de aandacht te houden, zelf na te laten denken, contact te maken.

Alle succesvolle sprekers hanteren ze, stiltes. Hoe snel en veel ze ook praten. Met regelmaat laten ze stiltes vallen. Niet omdat ze niet meer weten waar ze zijn gebleven. Omdat ze jou de ruimte willen geven om mee te doen.

Storytelling (en Business)

Zo werkt het ook bij Storytelling. Verhalen zijn geschikt om te zorgen voor contact en herkenning tussen de spreker en het publiek. Of dat nu bij een klant is, intern of op die ene verjaardag. Een goed verteld verhaal geeft ruimte om mee te denken, mee te praten en mee te doen.

Vertellen, vertellen, even wachten, vertellen, vertellen, even wachten…

De kracht van de stilte is groter dan je denkt en…onweerstaanbaar!

Ratelslangen

Gun je de “ratelslangen” in jouw netwerk ook meer "kracht van de stilte." Deel deze blog dan vooral!

Wil jij weten hoe je de "Kracht van de Stilte" effectief toepast? Kijk eens naar de geplande workshops of neem eens contact met me op. Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren, met trots verwijs ik je naar de referenties.

Nu eens proberen het "vriendje van mijn nichtje" zo ver te krijgen ;-)

Overige blogposts:

20-10-2024De Oktobermeeting!
14-07-2024De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
23-06-2024Pas op voor de vlaggenmast...
12-01-2024Mijn zoon is geen Neymar!
14-08-2023Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
22-01-2023Oorlogsverhalen als Onboarding
26-04-2022De hoofdrol gaat naar...?
05-06-2021Succesverhalen als salestool
03-01-2021Have you ever been....mesmerized?
14-11-2020Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
28-09-2020Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Annemiek van Kraay

Accountmanager / Driessen

Met een grote glimlach en stuiterend van de energie om direct aan de slag te gaan met alle handvatten en eye-openers reed ik naar huis.

Wat een mooie training! Het enthousiasme en energie waarmee Harry zijn verhaal vertelt werkt aanstekelijk. Het programma heeft een goede opbouw. In de ochtend gestart met de theorie om het in de middag zelf te kunnen toepassen. De training voelde voor mij als een cadeautje.

Tegen iedereen die nog twijfelt zeg ik...DOEN!

Yoran Boer

Fiscalist / Jong & Laan

"Al werkt de schoenendoos voor je administratie nu nog fijn. Met jouw passie voor je vak wordt deze snel te klein."

Dank voor 2 gave, leerzame, energieke en uiterst interessante trainingsdagen. Natuurlijk weet ik nu dat dit geen echte kernboodschap is en bovendien te lang, maar het zegt wel alles over jou als trainer, professional en mens.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden