
Voordelen van Storytelling
"Als je Storytelling toepast in je werk ben je dik in het voordeel....!"
Of ik iets concreter kan zijn? Wat nu eigenlijk de voordelen zijn? Pfff...hoeveel wil je dat ik er geef? Laat ik er een aantal noemen, die ik dagelijks ervaar in mijn werk en die ook jou zullen aanspreken.
Nieuwsgierig naar andere óf nog meer voordelen? Kom maar op!


1. Onthouden
Als je iets vertelt, doe je dat niet alleen voor dát moment. Je wilt dat het wordt onthouden en je hoopt zelfs dat het wordt doorverteld. Feiten worden 20 keer beter én langer onthouden als ze worden gedeeld aan de hand van een verhaal.
Goed om te weten als jij de klant weer hebt verlaten of jouw medewerkers zijn teruggekeerd naar de afdeling.
2. Origineel
Professionals zijn verwend. Kennis en kunde is altijd en overal beschikbaar. Toch willen ze blijven leren en het liefst vanuit nieuwe en andere invalshoeken.
De inhoud is bekend, maar jouw verhaal nog niet. Zo houd je de aandacht en breng je iets bekends op een verfrissende manier.
3. Leren en beslissen
Mensen leren en beslissen verschillend. Iedereen heeft zijn eigen leerstijl. Storytelling houdt rekening met de 3 dominante leerstijlen. Horen, zien en voelen.
Een goed verhaal werkt bij iedereen. Bij mensen die leren door te luisteren, bij mensen die het (voor zich) zien en bij mensen die het voelen. Met een goed gekozen verhaal koppel je content aan context én ratio aan emotie. Zo werkt Storytelling voor iedereen.
4. Geloofwaardig
Verhalen zijn niet dé formule om jou geloofwaardig te maken. Ze dragen er aan bij en helpen je jouw invloed te vergroten.
Door jouw zakelijke boodschap te brengen aan de hand van een verhaal laat je je menselijke kant zien. Eén van de voorwaarden om jezelf neer te zetten als "geloofwaardige deskundige."
5. Betrokken
Een goed verhaal is onweerstaanbaar en dwingt te luisteren. Als jij in je verhaal zit en het opnieuw beleeft, doet het publiek mee. Zo worden ze ook nog eens betrokken bij de boodschap, die je wilt overbrengen.
Cijfers en data gaan vaak het ene oor in en het andere oor uit. Niet voor niets worden verhalen 20 keer beter onthouden.
6. Verbinding
Een verhaal, verteld door de CEO, manager of Salesmanager, maakt menselijk. Hem of haar kan hetzelfde overkomen. Verhalen laten voor even de functietitel verdwijnen en maken hem of haar “gewoon mens”.
Je hebt iets gemeen én er is vruchtbare grond om samen in actie te komen.
7. Simpel
Het valt niet mee om complexe, taaie stof met anderen te delen. Voor je het weet ben jij hard aan het werk, verdrink je in inhoud en is de ander de aandacht allang kwijt.
Met een verhaal geef je beeld en geluid, maak je herkenbaar en deel je kennis vanuit het perspectief van de ander. Je maakt complex begrijpelijk en taaie stof makkelijk te verteren.
8. Ratio en emotie
Ons brein is verdeeld in 2 helften. De linkerhelft, ratio en de rechterhelft, emotie.
Links verzamel je nuttige informatie, terwijl je rechts de beslissing neemt. Is het leuk? Is het de moeite waard? Kan ik hem vertrouwen? Geloof ik haar? Doe ik mee?
Zowel links als rechts verdienen aandacht. Een verhaal doet iets met beide helften. Content in context!
En nu...?
Wil jij gebruik maken van de voordelen die Storytelling biedt, maar weet je niet waar te beginnen? Ik hoor het graag van je.
Weet je dat wel en wil je er concreet mee aan de slag? Kijk dan naar de verschillende workshops die worden aangeboden.
Wil je 100% aandacht voor jouw uitdaging, jouw verhaal, kijk dan eens naar de verschillende coachingsmogelijkheden.
Wat anderen zeggen ...

Wim van der Starre
Verkoopdirecteur / Post NL
We hebben Harry uitgenodigd als spreker tijdens de Kick-off van ons traineetraject. Het was top.
Met zijn presentatie "Ik ben de baas!" heeft hij de ogen van onze aanstaande managers alvast geopend, Trainees beginnen met de juiste insteek aan hun MT-ship. En ik heb er zelf ook nog wat van opgestoken.
Heel veel succes!

Menne Vliem
Manager Finance / Nijestee
Je hebt van die trainingen waarvan je niet precies weet wat je kunt verwachten...
Soms vallen ze wat tegen, soms voldoet ze aan mijn verwachtingen en slechts een beperkt aantal trainingen / trainers maken echt impact en heb ik het er jaren later nog over.
Deze training storytelling valt voor mij zeker in de laatste categorie.
Vanaf de allereerste minuut had Harry mijn aandacht. Met wat een gemak kan hij input van de deelnemers omzetten naar verschillende type verhalen waarbij hij altijd rekening houdt met het soort (fictieve) publiek.
Harry kan uitmuntend goed en ogenschijnlijk simpel bruggetjes maken tussen privé verhalen en inhoudelijke onderwerpen. Ik vind dat echt fascinerend. Volgens mij heeft hij een onuitputtelijke bron van (koppel) woorden / zinnen waardoor hij op elke situatie adequaat kan reageren.
En dan nog de energie, de humor, de interactie met de deelnemers en het onderlinge vertrouwen dat hij tijdens zijn training weet te brengen / creëren. Echt knap.
Dit is een training met impact die ik iedereen van harte kan aanbevelen.
Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...
Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’