Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

You've got mail...

Regelmatig post ik een korte blog over leiderschap, ondernemen, sales én storytelling.

Praktische tips, een kort verhaal of een eigen belevenis. Schroom niet om me te laten weten wat je ervan vindt of wanneer je er meer over wilt weten. En... als je de post de moeite waard vindt, waardeer ik het als je deelt! Net als een goed verhaal...

 Mijn laatste blogs:

20-10-2023: De Oktobermeeting

14-07-2023: De best getrainde Salesmanager aller tijden

23-06-2023: Pas op voor de vlaggenmast

12-01-2023: Mijn zoon is geen Neymar

14-08-2022: Schat, heb jij nog agendapunten?

 

Abonneer je op deze blog
Stories are just data with a soul

Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!

"Snappen jullie het nu nog niet? Hoe vaak moet ik het uitleggen? Gek word ik ervan...!

Dit was mijn tekst. Uitgesproken in mijn hoofd of hardop als ik na de zoveelste presentatie weer in mijn kantoor was geland. Weer was er weerstand, veel vragen en er gebeurde niets! Door schade en schande ben ik wijzer geworden. Geleerde les; ik maakte leiderschap veel te ingewikkeld!

Invloed

Je wilt invloed hebben, zoals leiders dat altijd hebben gewild. Al eeuwenlang. Op gedrag, toekomst, resultaten of iets heel anders. Maar dat lukt pas als je vier keer "ja" krijgt.

Leiderschap is en gaat een actueel onderwerp blijven. Niet voor niets hingen vorige week duienden mensen aan de lippen van Barack Obama. De wereld verandert en de eigenschappen, kenmerken en verwachtingen van medewerkers veranderen mee. Steeds weer is ander leiderschap nodig. Iedereen is het daar wel over eens.

Maar is dat echt zo ingewikkeld?

Op eigen titel, sla ik in deze blog de basis van leiderschap zo plat als een dubbeltje.

Duizenden boeken

Duizenden boeken zijn erover geschreven. Jaarlijks worden er honderden trainingen verzorgd en seminars georganiseerd over dit thema. Een hot topic! Allemaal de moeite waard, maar wie lezen die boeken eigenlijk en wie volgen die trainingen en seminars? Precies, de leiders zelf!

Medewerkers niet. Die hebben wel wat beters te doen. Zij vinden het maar geneuzel in de ruimte. “Is hij nu alweer naar een training? Oh…een retreat zelfs. Dat doet maar…”

Zij denken niet na over leiderschap en hoe je een specifieke stijl noemt.

Medewerkers met een mening

In de tussentijd hebben ze wel een mening. “Hij heeft geen idee waar hij het over heeft” of “ze is alleen maar druk met zichzelf en haar eigen baas. Hij heeft een dubbele agenda, ik vertrouw hem niet.” En wanneer een verandering wordt aangekondigd. "De werkdruk wordt lager? Ik geloof er niets van.”

Natuurlijk is het vaak veel positiever.“Hij helpt me het beste uit mezelf te halen." En "zij geeft een duidelijk beeld waar we naartoe gaan.”

Wat vertellen ze over jou op een verjaardag?

Vier vragen

Leiderschap is voor medewerkers heel wat anders dan voor de leiders. Leidinggevenden stellen zichzelf vragen over de te kiezen strategie, visie, verandertrajecten, innovaties en processen. Hoe krijgen we de organisatie en de medewerkers in beweging?

Medewerkers stellen zichzelf (en ook elkaar…) maar vier vragen over jou:

  • Heeft hij kennis van zaken?
  • Kan ze het me uitleggen?
  • Geloof ik hem?
  • Vertrouw ik haar?

Krijg jij vier keer een volmondig “ja”?

Natuurlijk gaat leiderschap over meer dan dat. Leiderschap is een ingewikkeld en complex fenomeen. Maar als je op deze 4 vragen geen “ja” kunt krijgen, wordt al het andere wel heel uitdagend. 

Je gaat je visie niet kunnen overdragen, krijgt veranderingen niet doorgevoerd en je krijgt de club nauwelijks in beweging om toch dat extra stapje te zetten richting het ambitieuze budget. 

Lef!

Eerst de vragen van de medewerkers. En dan kun je aan de slag met je eigen vragen.

Als jij wilt dat ze je geloven en je vertrouwen, moet je iets anders doen én durven. Je moet het lef hebben je functionele titel aan de kant te schuiven en het lef hebben over je eigen missers en zorgen te vertellen. Je eigen teleurstellingen en successen te delen. Wie of wat heeft jou geïnspireerd? Vertel hoe dat precies ging in de boardroom?

"Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"

Vertel waar je voor staat, wat jouw drijfveren zijn én waarom. De reacties? "Dat herken ik, dat heb ik ook" of "Nu snap ik beter wat zij bedoelt. Ik twijfel nog wel, maar ik geef het een kans"

Ja, ja, ja en ja...

Zo krijg je vier keer “ja!” Zo krijg je de club mee naar de overkant. Zo krijg je meer invloed. Je gebruikt je eigen verhalen om je zakelijke ambities te communiceren.

Mensen doen mee of geven het op zijn minst een kans. En het enige dat je hoeft te doen is op zoek te gaan in je eigen rugzak en al jouw ervaringen te (her)gebruiken.

Vertel!

Welk type leiderschap je ook voor ogen hebt, begin bij de basis. Als voorwaarde. Zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt, leg het uit. Zorg ervoor dat ze je geloven en zorg ervoor dat ze je vertrouwen. 

4 x "ja als voorwaarde van Leiderschap!

Wil je weten hoe ik het heb geleerd? Wanneer het mis ging? Hoe het beter ging? Door schade en schande wijs geworden. Ik kan je 100 verhalen vertellen. Kijk eens naar de presentatie "Ja, het is mijn baas, maar...hij is cool"

Wil jij leren Storytelling te gebruiken in jouw Business? Omdat het werkt én omdat het leuk is? Dat kan!  Bekijk dan  "Leiderschap met een verhaal; Storytelling!" Als open training of in-company

1-op-1? Dan past coaching bij jou!

Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties!

Overige blogposts:

20-10-2023De Oktobermeeting!
14-07-2023De best getrainde Salesmanager aller tijden. Of toch niet?
23-06-2023Pas op voor de vlaggenmast...
12-01-2023Mijn zoon is geen Neymar!
14-08-2022Schat, heb jij nog agendapunten voor onze vergadering?
22-01-2022Oorlogsverhalen als Onboarding
26-04-2021De hoofdrol gaat naar...?
05-06-2019Succesverhalen als salestool
03-01-2019Have you ever been....mesmerized?
14-11-2018Shut up, haal adem en gun mij dat ook!
28-09-2018Vier keer JA als voorwaarde van Leiderschap!
15-08-2018NU Sport: De derby Verkoop - Inkoop is geeindigd in een bloedeloze 0-0
19-06-2018Drie vette valkuilen... waar een Spreker overheen kan springen
31-05-2018My impossible...
30-04-2018Alle aandacht...in 2 minuten...
05-04-2018Mijn eerste keer was geweldig...
28-03-2018Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen. Toch?

Wat anderen zeggen ...

Jeroen Teuns

Inkoper / Lamb Weston

We krijgen de toegevoegde waarde van Inkoop moeilijk uitgelegd. Het gaat niet alleen om besparen.Met Storytelling kan ik Inkoop een gezicht geven.

Het balanceren tussen functioneel en persoonlijk sprak me aan. Harry gebruikt pakkende voorbeelden en een goede dosis humor. Het kunnen leren van vakgenoten was een mooie bijvangst.

Aanrader voor de "Inkoper 2.0” 

Monique Amse

Directeur / Mediastages

"2 dagen training via ZOOM? Killing, niet doen!" Dat advies kregen we van alle kanten voordat we begonnen aan de training van Harry. Maar niets bleek minder waar Hoe bijzonder! 

Harry heeft het, met het grootste gemak, voor elkaar gekregen om ons team 2 gehele dagen gemotiveerd en geënthousiasmeerd deel te laten nemen aan zijn training 'Communiceren met een verhaal: Storytelling'.

Een training die ons lekker op scherp heeft gezet om onze eigen communicatie richting alle stakeholders weer eens goed onder de loep te nemen. Dank Harry voor je scherpe blik, je kritische noten en je tomeloze energie.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden