Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

"Als je Storytelling beheerst en je past het toe in je werk. Dan ben je dik in het voordeel....!"

Of ik iets concreter kan worden? Wat nu eigenlijk de voordelen van Storytelling zijn? Pfff...hoeveel wil je dat ik er geef? Laat ik er 8 noemen, die ik dagelijks ervaar in mijn werk en die jou mogelijk aanspreken.

Nieuwsgierig naar andere óf nog meer voordelen? Kom maar op!

Stories are facts wrapped up in context and delivered with emotion

1. Leer- en beslisstijlen

Storytelling past bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Mensen leren, beslissen en accepteren op verschillende manieren. Storytelling houdt rekening met de 3 dominante leerstijlen. Horen, zien en voelen.

Een goed verhaal werkt bij iedereen. Bij mensen die leren door te luisteren, bij mensen die leren door te zien  en bij mensen die leren door te voelen. Met een goed gekozen verhaal koppel je content aan de context en ratio aan emotie.

2.  Origineel

De huidige professionals zijn verwend. Seminars, masterclasses en tientallen managementboeken. Overal is kennis en kunde beschikbaar. En toch willen ze iets anders, weg van “niets nieuws onder de zon…”  Ze zoeken iemand die ze iets leert  én die in staat is de aandacht vast te houden. 

De inhoud kennen ze vaak al, maar jouw verhaal nog niet. Met een verhaal kun je de aandacht vasthouden en iets bekends op een verfrissende manier brengen. 

3. Geloofwaardig

Verhalen zijn niet dé magische formule om jou geloofwaardig, aardig en authentiek te maken. Maar ze hebben wel degelijk de kracht om eraan bij te dragen én je invloed te vergroten.

Je vertelt niet over jezelf, maar deelt iets van jezelf. Door jouw zakelijke boodschap te verpakken in een verhaal laat je je menselijke kant zien. En dat is de voorwaarde van geloofwaardigheid.

4.  Betrokken

Een goed verhaal is onweerstaanbaar en dwingt te luisteren en mee te doen. Als jij in je verhaal zit en het opnieuw beleeft, doet dat iets. Het publiek hoort, ziet en beleeft het verhaal…en raakt daarmee ook nog eens betrokken bij de boodschap, die je wilt overbrengen.

Cijfers en data hebben die eigenschap niet. Die gaan vaak het ene oor in en het andere oor uit. Verhalen worden 12 keer beter onthouden dan koude informatie.

5. Menselijk

Een verhaal, verteld door de CEO, manager of Salesmanager, laat zien dat hem of haar dezelfde dingen kunnen overkomen als de medewerker. Verhalen laten de functietitel verdwijnen en maken hem of haar “gewoon”.

Zo wordt een brug geslagen en ontstaat er bereidheid om mee te doen of om in actie te komen

6.  Expertise

Alle ervaringen, belevenissen en zelfs avonturen waar je iets van hebt geleerd, zijn de moeite van het delen waard. Dat betekent niet dat je al je ervaringen en belevenissen over de mensen uitstort. Het betekent dat je een expertise deelt, die je uit eigen ervaring hebt opgedaan.

Met een verhaal deel je jouw expertise op een herkenbare manier en zorg je voor context bij jouw content. Jij bent de expert!

7.  Versimpelen

Het valt niet mee om complexe, taaie stof met anderen te delen. Voor je het weet ben jij hard aan het werk en is de ander de aandacht allang kwijt. Met een verhaal, een metafoor, houdt je de aandacht.

Met een verhaal geef je beeld en geluid en maak je herkenbaar. Je maakt complex begrijpelijk en taaie stof te verteren.

8.  Ratio en emotie

Ons brein is verdeeld in 2 helften. De linkerhelft werkt rationeel en de rechterhelft emotioneel.

Rechts kijkt naar de lichaamstaal van de spreker, luistert naar de “tone-of-voice” en voelt de energie. Links wordt informatie verzameld terwijl rechts de beslssing neemt. Is het leuk? Kan ik hem vertrouwen? Geloof ik haar? Doe ik mee?

Met een verhaal bewerk je beide hersenhelften. Content en context!

En nu...?

Wil jij gebruik maken van de voordelen die Storytelling biedt, maar weet je niet waar te beginnen? Dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Weet je dat wel en wil je er concreet mee aan de slag? Kijk dan naar de verschillende workshops die worden aangeboden. Wil je 100% aandacht voor jouw uitdaging, jouw verhaal, kijk dan naar de verschillende coachingsmogelijkheden. 

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal....

Wat anderen zeggen ...

Ruud Lammers

Partnermanager / Infopact

Ik was absoluut sceptisch. Daar gaan we weer. Leren een standaard verhaal te vertellen met kernwaarden en kenmerken van het bedrijf. Ik moet bekennen, deze scepticus kreeg er energie van. Met dank aan een zéér inspirerende Harry Slagman. Dit was niet alleen Storytelling, dit was een salestraining 2.0

Marc Christiaens

Directeur Werk / WSD Boxtel

Dank voor het wegwijs maken in de wereld van Business Storytelling. We hebben als MT een inspirerende, energieke en leerzame dag doorgemaakt. Toegepast hebben we het ook al tijdens een bedrijfsbrede bijeenkomst. We kregen het bewijs dat de boodschap beter overkomt met concrete en voor het publiek herkenbare verhalen. 

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden