Agenda
MENU
sprekerworkshopscoachingblogreferentiesharry slagmancontact

"Als je Storytelling toepast in je werk ben je dik in het voordeel....!"

Of ik iets concreter kan zijn? Wat nu eigenlijk de voordelen zijn? Pfff...hoeveel wil je dat ik er geef? Laat ik er een aantal noemen, die ik dagelijks ervaar in mijn werk en die ook jou zullen aanspreken.

Nieuwsgierig naar andere óf nog meer voordelen? Kom maar op!

Stories are facts wrapped up in context and delivered with emotion

1. Onthouden

Als je iets vertelt, doe je dat niet alleen voor dát moment. Je wilt dat het wordt onthouden en je hoopt zelfs dat het wordt doorverteld. Feiten worden 20 keer beter én langer onthouden als ze worden gedeeld aan de hand van een verhaal.

Goed om te weten als jij de klant weer hebt verlaten of jouw medewerkers zijn teruggekeerd naar de afdeling.

2. Origineel

Professionals zijn verwend. Kennis en kunde is altijd en overal beschikbaar. Toch willen ze blijven leren en het liefst vanuit nieuwe en andere invalshoeken.

De inhoud is bekend, maar jouw verhaal nog niet. Zo houd je de aandacht en breng je iets bekends op een verfrissende manier. 

3. Leren en beslissen

Mensen leren en beslissen verschillend. Iedereen heeft zijn eigen leerstijl. Storytelling houdt rekening met de 3 dominante leerstijlen. Horen, zien en voelen.

Een goed verhaal werkt bij iedereen. Bij mensen die leren door te luisteren, bij mensen die het (voor zich) zien  en bij mensen die het voelen. Met een goed gekozen verhaal koppel je content aan context én ratio aan emotie. Zo werkt Storytelling voor iedereen.

4. Geloofwaardig

Verhalen zijn niet dé formule om jou geloofwaardig te maken. Ze dragen er aan bij en helpen je jouw invloed te vergroten. 

Door jouw zakelijke boodschap te brengen aan de hand van een verhaal laat je je menselijke kant zien. Eén van de voorwaarden om jezelf neer te zetten als "geloofwaardige deskundige."

5.  Betrokken

Een goed verhaal is onweerstaanbaar en dwingt te luisteren. Als jij in je verhaal zit en het opnieuw beleeft, doet het publiek mee. Zo worden ze ook nog eens betrokken bij de boodschap, die je wilt overbrengen.

Cijfers en data gaan vaak het ene oor in en het andere oor uit. Niet voor niets worden verhalen 20 keer beter onthouden.

6. Verbinding

Een verhaal, verteld door de CEO, manager of Salesmanager, maakt menselijk. Hem of haar kan hetzelfde overkomen. Verhalen laten voor even de functietitel verdwijnen en maken hem of haar “gewoon mens”.

Je hebt iets gemeen én er is vruchtbare grond om samen in actie te komen.

7.  Simpel

Het valt niet mee om complexe, taaie stof met anderen te delen. Voor je het weet ben jij hard aan het werk, verdrink je in inhoud en is de ander de aandacht allang kwijt. 

Met een verhaal geef je beeld en geluid, maak je herkenbaar en deel je kennis vanuit het perspectief van de ander. Je maakt complex begrijpelijk en taaie stof makkelijk te verteren.

8.  Ratio en emotie

Ons brein is verdeeld in 2 helften. De linkerhelft, ratio en de rechterhelft, emotie.

Links verzamel je nuttige informatie, terwijl je rechts de beslissing neemt. Is het leuk? Is het de moeite waard? Kan ik hem vertrouwen? Geloof ik haar? Doe ik mee? 

Zowel links als rechts verdienen aandacht. Een verhaal doet iets met beide helften. Content in context!

En nu...?

Wil jij gebruik maken van de voordelen die Storytelling biedt, maar weet je niet waar te beginnen? Ik hoor het graag van je.

Weet je dat wel en wil je er concreet mee aan de slag? Kijk dan naar de verschillende workshops die worden aangeboden.

Wil je 100% aandacht voor jouw uitdaging, jouw verhaal, kijk dan eens naar de verschillende coachingsmogelijkheden. 

Wat anderen zeggen ...

Madeleine Alvarez

HR Manager / Pronails

Harry heeft ons team in 3 dagdelen op een ludieke manier door de opbouw van een Corporate Story weten te loodsen.

Dit was precies de externe begeleiding die we nodig hadden om weer met frisse ogen naar onze teksten en verhalen te kijken. Verhalen hebben we genoeg, maar wij wisten niet meer wat wel en niet bruikbaar was. Dit proces heeft geholpen één en ander weer scherp te krijgen én...passend te maken voor de doelgroep waar we ons op richten.

Nu hebben we voor onszelf én voor onze klanten weer antwoord op de vraag "Waar staan we voor, waar gaan we voor en wat mag van ons worden verwacht."

Dank Harry!

Jonice van Limbeek

Brand Lead / Novartis

In ons vak hebben we het vaak over complexe onderwerpen. Het valt niet mee om dat begrijpelijk te maken voor anderen.

Twee dagdelen nam Harry ons online mee in de zakelijke kracht van verhalen én hoe je complex begrijpelijk kunt maken. Inspirerend, leerzaam en direct toe te passen.

Harry, ontzettend bedankt voor de positieve energie en inspiratie die je zelfs virtueel door een scherm hebt kunnen overbrengen.

Het beeldscherm zat geen moment in de weg.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden