Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

Zakelijke toepassingen

Op welke manieren kan Storytelling jouw business verder helpen? Op het gebied van Sales, Leiderschap, Ondernemen of misschien wel iets heel anders. Ik kan je tientallen voorbeelden geven. Als je iets in gang wilt zetten, anders wilt zijn dan jouw concurrent, wilt overtuigen en wilt dat ze je onthouden, kun je niet zonder verhaal. Onderstaand zomaar wat voorbeelden.

Heb jij een andere situatie waarbij je denkt "hé, daar zou Storytelling ook bij kunnen helpen." Laat het me weten. 

Opinions and value statements push people apart, stories bring people together

Bedrijfsverhalen

"Klant....voordat ik in mijn presentatie stil zal staan bij onze dienstverlening, wil ik u eerst iets vertellen over onze organisatie. We bestaan al 27 jaar en hebben inmiddels 14 vestigingen in Nederland. In 2010 werden we overgenomen door x. In 2015 werden we opnieuw overgenomen. We bedienen klanten in vrijwel alle branches en zijn de nummer 4 van Nederland. Bla, bla, bla..."

Bedoeld als corporate story, maar het boeit niemand! In een corporate story vertel je niet wat en wanneer, maar hoe en waarom het bedrijf is geworden tot wat het nu is? Dat is een verhaal! 

Wil je samen op zoek naar de corporate story?

Cultuurverhalen

Wat is het DNA? Wat is de identiteit van de organisatie? Welke persoonlijke verhalen gaan er schuil achter jullie kernwaarden. Ga op zoek! Als je dat niet doet, blijven het grote containers. Breek ze open!

Je kunt ze gebruiken in je interne en externe communicatie. Dit is óns verhaal! Zó zijn wij en zó doen we ons werk. Dit mag je van ons verwachten.

Welke cultuur dragen jullie uit?

Productverhalen

Er was eens een probleem en nu is er een oplossing. Lekker kort door de bocht. Wat is er tussendoor allemaal gebeurd? Hoe zag het probleem er uit en hoe ben je tot de oplossing gekomen? Was dat een proces van vallen, opstaan, nog eens vallen en nog eens opstaan?

Zo komt een product of dienst tot leven en verkoop je meer dan de productspecificaties.

Jouw product of dienstverlening tot leven brengen?

Offerteverhalen

Het is lastig om een offerte of aanbesteding zo uit te werken dat het niet alleen een verzameling antwoorden is, maar ook nog eens een pakkend én herkenbaar verhaal. 

De nadruk ligt steeds meer op volledigheid in plaats van kwaliteit. “wie het beste schrijft, wint.”

Natuurlijk moet je alle antwoorden geven. Toch geloof ik meer in “wie het beste verhaal vertelt, wint.” En dat gaat prima samen. Een Storyboard helpt je daarbij.

Samen een storyboard maken en een winnende offerte uitbrengen?

Verhalen in presentaties

Niets vervelender dan een presentatie, die bol staat van feiten, cijfers en bulletpoints. En dan ook nog eens keurig voorgelezen. Verhalen en anekdotes maken een presentatie leuker én het effect groter.

Verhalen worden 22x beter onthouden dan feiten alleen. Gebruik een verhaal als verpakking zodat de inhoud wordt onthouden. 

Verhalen zoeken, die passen bij jouw presentatie?

Referentieverhalen

Klanten die vragen om een referentie, krijgen vaak de naam van de referent, omschrijving van de opdracht en het resultaat. Lekker functioneel, maar werkt het ook?

Soms wel, maar het kan nog veel beter werken als je vertelt hoe je die opdracht bent aangevlogen, waar de samenwerking bijna spaak liep, hoe beroerd je je toen voelde en wat je hebt gedaan om het op te lossen. Als je ook nog kunt vertellen hoe trots je bent op de waardering die je van de klant kreeg, heb je de beste referentie, die je kunt geven.

Wil jij met je referentie écht je geloofwaardigheid vergroten?

Instructieverhalen

Eens in de zoveel tijd moet er een instructie worden gecommuniceerd. Taai voor het publiek en voor de spreker. Al na een paar minuten zie je de aandacht verslappen. Ze kijken nog, maar zien niets meer. Geef de instructies eens aan de hand van een verhaal, een metafoor. Het publiek gaat je eeuwig dankbaar zijn. 

Heb je zelf "instructie" nodig?

Veranderverhalen

"Ja hoor, ik wil best meedoen aan die verandering. Maar dat doe ik pas als ik begrijp waarom én als ik weet dat het uiteindelijk beter wordt." 

Veranderverhalen helpen mensen het waarom van een verandering te zien. Geef beeld en geluid bij het hier en nu en bij de "wereld na de verandering." Een verandering doorvoeren vraagt natuurlijk meer, maar de weerstand om te veranderen neemt alvast af. Storytelling is binnen verandering onmisbaar!

Wil je iets veranderen?

Ervaringsverhalen

Big Data is hot, in vrijwel ieder bedrijf. “Hoe komen we aan zoveel mogelijk bruikbare Big Data?” Ironisch genoeg hebben we al duizenden Gigabyte aan Big Data in huis. In elke organisatie is onwaarschijnlijk veel ongebruikte kennis en ervaring aanwezig.

Doe daar wat mee! Zorg voor een platform waar medewerkers elkaar verhalen vertellen, ervaringen delen, zodat kennis en alle "lessons learned" worden verspreid. 

Jullie "Big Data" benutten?

Is dat alles?

Is dit het? Nee, verhalen zijn de rode draad in ál onze communicatie. Heb jij een situatie of casus waarbij je denkt "hé, daar zou Storytelling bij kunnen helpen." Laat het me weten.

Samen gaan we op zoek naar de manier waarop Storytelling kan helpen. En die manier is eigenlijk alweer een verhaal op zichzelf...

Wat anderen zeggen ...

Ron de Ruijter

Accountmanager / NCOI

Alle Sales en Accountmanagers van NCOI hebben een prikkelende Masterclass "De klant is mijn Publiek" gehad van Harry. Hij opent je (sales)ogen en hij weet je te pakken op jouw standaard valkuilen in je verkoopproces. Verfrissende sessie en ik heb ook nog eens een eigen pakkend verhaal over bergbeklimmen gevonden!

Nils Maronier

Head of Consultancy / Swift International

Harry provided a workshop on Business Storytelling to allow our consultants to experiment with other ways of conveying our message to move our customers into action. His enthusiasm and individual attention helped our team to become better at using storytelling to create relationships and to deliver projects on time while exceeding expectations.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden