Agenda
MENU
presentatiesworkshopscoachingreferentiesharry slagmancontact

Zakelijke toepassingen

"Eerst wil ik snappen waarom en pas dan besluit ik of ik in actie kom..."

Op welke manieren kan Storytelling jouw business verder helpen? Binnen Sales, Leiderschap, Ondernemen of Teams. De mogelijkheden zijn oneindig. Onderstaand zomaar wat voorbeelden.

Heb jij een andere situatie waarbij je denkt "hé, daar zou Storytelling ook bij kunnen helpen." Laat het me weten. 

Opinions and value statements push people apart, stories bring people together

Bedrijfsverhalen

"Klant....voordat ik in mijn presentatie stil zal staan bij onze dienstverlening, wil ik u eerst iets vertellen over onze organisatie. We bestaan al 27 jaar en hebben inmiddels 14 vestigingen in Nederland. In 2010 werden we overgenomen door x. In 2015 werden we opnieuw overgenomen. We bedienen klanten in vrijwel alle branches en zijn de nummer 4 van Nederland. Bla, bla, bla..."

Bedoeld als corporate story, maar het boeit niemand! In een corporate story vertel je niet wat en wanneer, maar hoe en waarom het bedrijf is geworden tot wat het nu is? Dat is een verhaal! 

Wil je samen op zoek naar de corporate story?

Cultuurverhalen

Wat is het DNA? Wat is de identiteit van de organisatie? Welke persoonlijke verhalen gaan er schuil achter jullie kernwaarden. Ga op zoek! Als je dat niet doet, blijven het grote containers. Breek ze open!

Je kunt ze gebruiken in je interne en externe communicatie. Dit is óns verhaal! Zó zijn wij en zó doen we ons werk. Dit mag je van ons verwachten.

Welke cultuur dragen jullie uit?

Productverhalen

Er was eens probleem en nu is er een oplossing.

Lekker kort door de bocht. Wat is er tussendoor allemaal gebeurd? Hoe zag het probleem er uit en hoe ben je tot de oplossing gekomen? Was dat een proces van vallen, opstaan, nog eens vallen en nog eens opstaan?

Zo komt een product of dienst tot leven en verkoop je meer dan de productspecificaties.

Wil je jouw product of dienst tot leven brengen?

Offerteverhalen

Het is lastig om een offerte of aanbesteding zo uit te werken dat het niet alleen een verzameling antwoorden is, maar ook nog eens een pakkend én herkenbaar verhaal. 

De nadruk ligt steeds meer op volledigheid in plaats van kwaliteit. “wie het beste schrijft, wint.”

Natuurlijk moet je alle antwoorden geven. Toch geloof ik meer in “wie het beste verhaal vertelt, wint.” En dat gaat prima samen. Een Storyboard helpt je daarbij.

Samen een storyboard maken en een winnende offerte uitbrengen?

Verhalen in presentaties

Niets vervelender dan een presentatie, die bol staat van feiten, cijfers en bulletpoints. En dan ook keurig voorgelezen. Verhalen en anekdotes maken een presentatie leuker én het effect groter.

Verhalen worden 22x beter onthouden dan feiten alleen. Gebruik een verhaal als context zodat de inhoud wordt onthouden. 

Wil je op zoek naar verhalen, die passen in jouw presentatie?

Referentieverhalen

Klanten die vragen om een referentie, krijgen vaak de naam van de referent, omschrijving van de opdracht en het resultaat. Lekker functioneel, maar werkt het ook?

Soms wel, maar het kan nog veel beter werken als je vertelt hoe je die opdracht bent aangevlogen, waar de samenwerking bijna spaak liep, hoe beroerd je je toen voelde en wat je hebt gedaan om het op te lossen. Als je ook nog kunt vertellen hoe trots je bent op de waardering die je van de klant kreeg, heb je de beste referentie, die je kunt geven.

Wil jij met je referentie écht je geloofwaardigheid vergroten?

Instructieverhalen

Eens in de zoveel tijd moet er een instructie worden gecommuniceerd. Taai voor het publiek en voor de spreker. Al na een paar minuten zie je de aandacht verslappen. Ze kijken nog, maar zien niets meer. Geef de instructies eens aan de hand van een verhaal, een metafoor. Het publiek is je eeuwig dankbaar. 

Heb je zelf "instructie" nodig hoe je dat taaie verhaal over de bühne brengt? 

Veranderverhalen

"Ja hoor, ik wil best meedoen aan die verandering. Maar dat doe ik toch echt pas als ik begrijp waarom én als ik weet dat het uiteindelijk beter wordt." 

Veranderverhalen helpen mensen het waarom van een verandering zien. Geef beeld en geluid bij het hier en nu en bij de "wereld na de verandering." Een verandering doorvoeren vraagt natuurlijk meer, maar de weerstand om te veranderen neemt alvast af. Storytelling is binnen verandering onmisbaar!

Wil je iets veranderen?

Ervaringsverhalen

Big Data is hot, in vrijwel ieder bedrijf. “Hoe komen we aan zoveel mogelijk bruikbare Big Data?” Ironisch genoeg hebben we al duizenden Gigabyte aan Big Data in huis. In elke organisatie is onwaarschijnlijk veel ongebruikte kennis en ervaring aanwezig.

Doe daar wat mee! Zorg voor een platform waar medewerkers elkaar verhalen vertellen, ervaringen delen, zodat kennis en alle "lessons learned" worden verspreid. 

Jullie "Big Data" benutten?

Is dat alles?

Is dit het? Nee, verhalen zijn de rode draad in ál onze communicatie. 

Heb jij een situatie of casus waarbij je denkt "hé, daar zou Storytelling bij kunnen helpen." Laat het me weten.

Samen gaan we op zoek naar de manier waarop Storytelling van nut kan zijn. En die manier is eigenlijk alweer een verhaal op zichzelf...

Wat anderen zeggen ...

Stephane Arkenbout

Commercieel Directeur / Manutan

Manutan heeft Harry gevraagd als Spreker tijdens de "Benelux Commercial Kick-off." Aanwezigen werden gegrepen door het verhaal én de boodschap. Hij brengt zijn verhaal natuurlijk en houdt de aandacht vast. Herkenbare en pakkende ervaringen uit de praktijk, uit zijn eigen privé en professionele leven. Ik beveel hem van harte aan als spreker én trainer.

Jeany Wijnen

Ondernemer / Out of my Box

Haha...zo werkt het dus. Iemand wordt aanbevolen en vervolgens beveel je hem zelf weer aan. Dat doe ik zeker. Dank voor de plezierige coaching. Presenteren blijft spannend, maar ik pieker niet meer dagenlang over de inhoud en mijn eigen performance. Weer een zorg minder. Is presenteren niet jouw ding, dan raad ik je 1-op-1 coaching bij Harry aan.

Meer weten?
Ik hoor graag jouw verhaal...

Ik ben te bereiken op 06-30795087 of per mail via harry@storybusiness.nl

Op de hoogte blijven van
mijn boek ‘Me, myself
and my story?’
Ontwerp & realisatie
Regenmakers Reclamestudio
Onze algemene voorwaarden